۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

پیش گفتار - استفاده از مصورسازی‌های هدایت‌ شده

استفاده از مصورسازی‌های هدایت‌شده1

بسیاری از نجات‌یافتگان تجسّم را ابزاری قدرتمند برای بهبود می‌دانند. استفاده از مصورسازی‌هایهدایت‌شده می‌تواند به کشف منابع درونی و مدیریت احساسات طاقت‌فرسا کمک کند. این تکنیک‌های ملایم می‌تواند به آرامش، ایجاد یک مکان درونی امن و احساس ثبات در بدنت موثر باشد. می‌توانی از یک سناریو بارها و بارها استفاده و پیوندت را با این احساس آرامش و امنیت محکم‌تر کنی.

آمادگی
ضروری است که به جای خواندن، مصورسازی‌هایهدایت‌شده را بشنوی. می‌توانی از یک دوست مطمئن یا روان‌کاو بخواهی سناریو را برایت بخواند یا می‌توانی از یک نسخه‌ی ضبط‌شده استفاده کنی. از آن‌جا که تمرین‌های این کتاب به‌گونه‌ای هستند که شاید بخواهی بارها و بارها به آنها گوش بدهی، داشتن یک نوار کاست یا سی‌دی ایده‌ی خوبی است.2
خواندن سناریو چه توسط فرد و چه با نوار باید آهسته باشد. بین جمله‌ها و عبارت‌ها فاصله بگذار. به‌ویژه در جاهایی که با حذف لغات (...) مواجه می‌شوی، توقف کن و چند بار نفس بکش. وقتی به مصورسازی‌هایهدایت‌شده گوش می‌دهی، نیاز به زمانی برای درک اطلاعات و ساخته شدن تصاویر داری. وقتی سرعت خیلی آهسته باشد و بین عبارت‌ها و جمله‌ها توقف وجود داشته باشد، این کار آسان‌تر می‌شود. یک صدای نرم و ملایم خیلی خوب است، چون احساس امنیت را برای عمیق‌تر شدن افکارت ایجاد می‌کند. برای برخی افراد وجود موسیقی ملایمی در پس‌زمینه هم می‌تواند مفید باشد در حالی که ممکن است برای دیگران ایجاد مزاحمت کند. امتحان کن و ببین کدام یک برای تو مناسب‌تر است.

راهنمایی‌های اصلی
زمانی را انتخاب کن که کسی مزاحمت نشود تا بتوانی در فضایی درونی آرامش پیدا کنی. چشمانت را ببند. اگر بستن چشم‌هایت ترس‌ناک یا آزاردهنده است می‌توانی باز نگهشان داری و بگذاری نگاهت نرم و رها باشد.
گاهی افراد نگران این هستند که شاید نتوانند واقعا چیزی را در حین تجربه‌ی مصورسازی‌هایهدایت‌شده «ببینند». اما تجربه‌ی هرکس متفاوت است و دیدن تصاویر واضح شرط لازم برای مفید بودن مصورسازی‌هایهدایت‌شده نیست. نگران انجام «درست» کار یا کسب نتیجه‌ی خاصی نباش. پذیرنده باش و بگذار هرچه می‌شود، بشود. هدف استفاده از سناریو این است که نسبت به هرچه اتفاق می‌افتد،‌ باز باشی.
حتی اگر در چند بار اول مصورسازی‌هایهدایت‌شده برایت مفید به نظر نمی‌رسد، تجربه‌ات ممکن است با زمان و تمرین بیش‌تر تغییر کند. ممکن است حس کنی که گاهی هیچ‌ اتفاقی نمی‌افتد، گاهی احساس آرامش بیش‌تر می‌کنی، گاهی خوابت می‌برد و گاهی هم تصاویر، احساسات، افکار، داستان‌ها یا خاطرات ظاهر می‌شوند.
در پایان هر جلسه به جای عجله برای انجام کار بعدی‌ات، زمان کمی را برای بازگشت به خودآگاهی منظمت تخصیص بده. گاهی افراد دوست دارند برای ثبت تجربه‌شان چیزی بنویسند یا نقاشی کنند.
1 Guided Imagery
2. کتاب عالی بلروت نپرستک با عنوان «قهرمانان نامرئی: نجات‌یافتگان زخم و چگونگی بهبود آنها» (نیویورک: بنتام، 2004)سرشار از اطلاعات مفید درباره‌ی روان‌درمانی‌هاست که شامل جنبه‌هایی از سناریونویسی یا مراقبه می‌شود و همچنین مصورسازی‌های هدایت‌شده‌ای را که بسیاری از نجات‌یافتگان آنها را در بهبود خود مفید یافته‌اند، ارائه می‌دهد.