۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

پیش گفتار- درباره‌ی داستان‌های این کتاب




«هر رنجی قابل تحمل است اگر به شکل بخشی از یک داستان نگریسته شود.»
ـ ایزک دینسن


از وقتی کار روی چاپ اول جرأت بهبود را شروع کردیم، با ده‌ها هزار نجات‌یافته‌ی آزار جنسی در دوره‌ی کودکی حرف زدیم. دویست و پنجاه نجات‌یافته داوطلب شدند که برای این کتاب با آنها مصاحبه شود. علاوه بر این ما با صد نفر هم گفتگوهایی عمیق انجام دادیم که به هر چاپ، داستان‌ها و صداهای جدیدی می‌افزاید. ما نمی‌توانستیم داستان‌های همه را تمام و کامل تعریف کنیم اما بخش‌هایی از تجربه‌ی هر زن را در کتاب آوردیم.
ما همچنین داستان‌هایی را از شرکت‌کنندگان سابق در کارگاه‌های الن با نام «هرگز به هیچ‌کس نگفتم» و همین‌طور کارگاه‌هایی که برای همسران و مشاوران ارائه می‌دادیم، در کتاب آوردیم. ما در این چاپ همچنین داستان‌هایی را از نجات‌یافتگانی نقل کردیم که لورا برای کتاب‌های جدیدش، «فکر می‌کردم دیگر هرگز حرف نمی‌زنیم» و «جبهه‌ی آخر» مورد مصاحبه قرار داده بود. همه‌ی این نجات‌یافتگان ـ و همسرانشان ـ سخاوت‌مندانه به ما اجازه دادند که تجربه‌هایشان را نقل کنیم.
نجات‌یافتگانی که در این‌جا معرفی شده‌اند، دامنه‌ی گسترده‌ای از زنان را در بر می‌‌‌گیرند. ما با زنانی آشنا خواهیم شد که از نظر سن، زمینه‌ی اقتصادی، نژاد و تمایلات جنسی با هم فرق می‌کنند. بعضی از آنها رابطه‌هایی متعهدانه دارند، برخی در گیر و دار آشنایی‌اند، گروهی مجردند. در میان آنها مادر، مادربزرگ و زنانی بی فرزند وجود دارند؛ زنانی که در شرایط متفاوت و توسط مجرمان گوناگونی آزار دیده‌اند. درباره‌ی نجات‌یافتگانی می‌خوانی که نزدیک آغاز فرایند بهبودند و دیگرانی که در بیست سال گذشته فعالانه در این فرایند بوده‌اند و کسانی که در نقاط عطف این مسیر قرار دارند. رویکردهای این زنان به بهبود خلاقانه و متنوع بوده‌اند.
همه‌ی نقل‌ قول‌ها و داستان‌ها از نجات‌یافتگان و همسرانشان گرفته شده‌اند. در بیش‌تر نقل قول‌ها نام گوینده ذکر نشده است. هر نقل قول به‌تنهایی نشان‌گر تجربه‌ی یک فرد است.
وقتی داستانی طولانی‌تر را روایت می‌کنیم، بیش از یک بار از کسی سخن می‌گوییم یا اگر زنی مخصوصا خواسته باشد که معرفی شود، از نام‌ها استفاده می‌کنیم. ما می‌خواستیم به حق هر فرد برای انتخاب استفاده از نام واقعی یا مستعار احترام بگذاریم. (برای مطالعه‌ی بیش‌تر درباره استفاده از نام‌های مستعار به بخش «نام یا نام مستعار: حق انتخاب» مراجعه کنید.) وقتی از تجربه‌های شخصی خود حرف می‌زنیم، خود را با نام کوچکمان معرفی می‌کنیم.
هرچند ما جرأت بهبود را به‌طور خاص برای زنان نوشته‌ایم، مردان نجات‌یافته‌ی بی‌شماری در طی این سال‌ها کتاب را الهام‌بخش و سودمند یافته‌اند. از آن‌جا که بخش اعظم فرایند بهبود، عمومی است، امیدواریم مردان هم هم‌چنان از جرأت بهبود بهره ببرند. ما همچنین بعد از این کتاب دو کتاب هم برای نجات‌یافتگان نوشته‌ایم: «دستورالعمل جرأت بهبود» و «آغاز بهبود». هر دوی این کتاب‌ها تجربه‌های مردان را هم در بر گرفته‌اند. (داستان‌های مردان نجات‌یافته با راوی اول‌شخص در راهنمای منبع بخش «نجات‌یافتگان سخن می‌گویند» آورده شده‌اند و منابعی برای نجات‌یافتگان مرد را هم می‌توانید در بخش «برای نجات‌یافتگان مرد» بیابید.) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر